Hasła reklamowe – jak zgładzić i nie zabić

METAFORYKA
Posty: 3
Rejestracja: 07 mar 2014 14:03

Hasła reklamowe – jak zgładzić i nie zabić

Postautor: METAFORYKA » 01 kwie 2014 10:39

W komunikacji marketingowej coraz częściej są wykorzystywane kontrowersyjne hasła reklamowe. Nie zawsze jednak negatywne skojarzeniami konsumentów powodują, że Komisja Etyki Reklamy uznaje konkretny przekaz za niezgodny z zasadami etyki.

Niewygładzone hasła reklamowe

W ramach kampanii outdoorowej w całym kraju pojawiły się billboardy szczecińskiej firmy Megaron S.A., producenta gładzi szpachlowej „Śmig”. Firma zajmuje się produkcją mieszanek mineralnych do wewnętrznych prac wykończeniowych. Jeden z konsumentów zgłosił zastrzeżenia wobec treści głoszonej przez hasła reklamowe. Na billboardach widać dwóch mężczyzn z karabinami maszynowymi. Głównymi elementami graficznymi są hasła reklamowe: „Zgładzimy całe miasto” i slogan dopełniający:” Najlepsza gotowa gładź szpachlowa”. Według zbulwersowanego konsumenta, reklama i użyte hasła reklamowe opierają się na elementach przemocy. Wykorzystują grę słów „gładź” – „zgładzić” i opierają przekaz na wzbudzaniu zagrożenia. Jest to niedopuszczalne i niezgodne z art. 5 Kodeksu Etyki Reklamy, który stwierdza, że „reklamy nie mogą zawierać elementów zachęcających do aktów przemocy”. A samo słowo „zagłada” może się kojarzyć z wojenną tragedią. Zdaniem skarżącego tego typu skojarzenia, nawet jeśli wynikają z konwencji żartu w reklamie są niedopuszczalne.

Hasła reklamowe dobrze skierowane

Firma Megatron S.A. stwierdziła w odpowiedzi: ”Celem reklamy nigdy nie było opieranie się na elementach przemocy. Wyraz „zgładzić” oznacza m.in. „dotykanie czegoś ręką ruchem posuwistym w sposób delikatny”. Tu firma nieco naciągnęła słownikowy zapis. Cytat odnosi się do czasownika „gładzić”, a nie „zgładzić”. Zdaniem Megatronu S.A. Hasła reklamowe powinny być odczytywane w kontekście reklamowanego produktu – gładzi. Slogany są skierowane do wykonawców branży budowlanej, potencjalnej grupy docelowej przekazu. Według Megatronu interpretacja dokonana przez konsumenta, że wykorzystane hasła reklamowe odnoszą się do zagłady, jest gołosłowna.

Hasła reklamowe w kontekście gangsterskim

Komisja Etyki uznała, że reklama nie zawiera elementów zachęcających do aktów przemocy. Hasła reklamowe powinny być odczytywane w kontekście, a w tym przypadku użyto konwencji filmu gangsterskiego. Kampania, która wykorzystuje przytoczone hasła reklamowe, była prowadzona „w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami”.

Jerzy Danilewicz
Artykuł z archiwum ANAGRAM Naming

aaahnoor
Posty: 1
Rejestracja: 03 lut 2015 06:13

Re: Hasła reklamowe – jak zgładzić i nie zabić

Postautor: aaahnoor » 03 lut 2015 06:18

Według zbulwersowanego konsumenta, reklama i użyte hasła reklamowe opierają się na elementach przemocy. Wykorzystują grę słów „gładź” – „zgładzić” i opierają przekaz na wzbudzaniu zagrożenia. Jest to niedopuszczalne i niezgodne z art. 5 Kodeksu Etyki Reklamy, który stwierdza, że „reklamy nie mogą zawierać elementów zachęcających do aktów przemocy”.

sarsakk
Posty: 2
Rejestracja: 02 cze 2015 11:22

Re: Hasła reklamowe – jak zgładzić i nie zabić

Postautor: sarsakk » 02 cze 2015 11:29

Jedyna konkretna wypowiedź, a reszta?

damian78
Posty: 2
Rejestracja: 23 cze 2015 16:45
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Hasła reklamowe – jak zgładzić i nie zabić

Postautor: damian78 » 23 cze 2015 16:55

A mnie drażnią reklamy seksistowskie, bezczelne i nawiązujące do prostytucji - typu: "od września dajemy za darmo".
Ciekawi mnie też, czy kogoś to naprawdę jeszcze śmieszy?
Chyba ludzi, którzy nie musieli nigdy tłumaczyć takiego tekstu dziecku...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości